Skip to main content Skip to search

Szabályzatok készítése, felülvizsgálata

A számviteli szabályzatok elkészítését és kötelező aktualizálását jogszabályok írják elő.

A legfontosabb pénzügyi-számviteli szabályzatok: elkészítését jogszabály írja elő, így ezen szabályozók megléte minden szerveztre vonatkozóan kötelező:

 

  • számviteli politika
    • pénzkezelési szabályzat
    • leltározási szabályzat
    • értékelési szabályzat
    • önköltségszámítási szabályzat

A fenti szabályzatok elkészítése során a szervezetek két egymástól jól elkülöníthető stratégiát alkalmaznak. Az egyik esetben mindössze az a cél, hogy a szabályzat meglétét kipipálják az adóellenőrzésre. Ebben az esetben jóval kevesebb időráfordítással elő lehet állítani ezeket a dokumentumokat. létre lehet hozni. Viszont ebben az esetben nagy a kockázata annak, hogy a szabályzat minimálisan megfelel ugyan a jogszabálynak, de a szervezetnél gyakorlatban alkalmazott számviteli döntésekkel nincs összhangban. Ennek tipikus eset, amikor a pénzkezelési szabályzatban szerepel a fegyveres biztonsági őr igénybevétele készpénzszállításánál.

A másik stratégia éppen ezzel ellentétes, a szervezet a valós folyamatait szabályozza ezekben a dokumentumokban. Minél kisebb egy szervezet mérete (folyamatok száma, szervezeti hierarchia stb.) és minél kevesebb vezető gyakorolja a kontrollokat, annál alacsonyabb értéket jelent a részletes szabályozottság, amely inkább megnehezíti a napi működést. (Pl. egyszemélyes kft. esetében a pénzkezelés szabályozása) A vállalati méret növekedésével párhuzamosan emelkedik a komplexitása is, amely igényli folyamatfelmérésekre épített belső szabályzatok kidolgozására.

Kérje ajánlatunkat, hogy szervezete naprakész szabályzatokkal rendelkezzen!